Het veelbewogen Formule 1 jaar van 1994

Jos Verstappen pitstop brand 1994 hockenheim“1994 zal voor Nederland altijd het jaar blijven van Jos Verstappen.
Voor Duitsland het jaar van Michael Schumacher,
en voor de rest van de wereld het jaar van het verlies van Ayrton Senna.”

Het Formule 1 jaargang van 1994 kent vele gebeurtenissen, zo is daar het debuut van de Nederlander Jos Verstappen. Hij mocht de geblesseerde JJ Lehto vervangen tot hij hersteld was van een gebroken nek. Later in het seizoen mocht Jos the Boss echter weer terug in de Benetton stappen. Verstappen kent vele diepte punten met veel uitvalbeurten en de brand tijdens zijn pitstop gedurende de race op het circuit van Hockenheim. Bijtanken is sinds dit seizoen weer toegestaan maar dit gaat nu grandioos mis.
Na regen komt echter zonneschijn en Verstappen weet in Hongarije en op het circuit van Spa-Francorchamps knap als derde over de streep te komen.

Het seizoen kent ook een git zwarte bladzijde. Tijdens de kwalificatie op vrijdag voor Grand Prix op Imola gaat het voor de eerste maal mis, Rubens Barrichello gaat hard van de baan en raakt hierbij bewusteloos maar hij zat een dag later alweer in de Jordan.
Tijdens de kwalificatiesessie op zaterdag vloog na twintig minuten Roland Ratzenberger uit de bocht in de Villeneuva Curva. Met hoge snelheid brak zijn voorvleugel van zijn Simtek af, waardoor hij de controle over zijn wagen verloor en recht de muur in reed. Door de klap liep Ratzenberger een schedelbreuk op welke hem fataal werd.
Het is zondag 1 mei 1994 de race op het Italiaanse Imola gaat van start. Bij de start blijft JJ Lehto staan, Pedro Lamy kan de Benetton niet meer ontwijken en rijdt achterop. Stukken van de wagens vliegen over het hek waarbij negen gewonden en één dode toeschouwer valt. Als gevolg komt de safetycar de baan op, als deze verdwijnt en Ayrton Senna voor de vijfde keer richting de Tamburello rijdt gaat het mis. De Braziliaan gaat hard rechtdoor de betonnen muur in. De race wordt onmiddellijk stil gelegd zodat de doktoren Senna kunnen behandelen. Senna wordt naar het Maggiori Hospitaal in Bologna overgevlogen en de race gaat 37 minuten later weer van start. Als of dit alles nog niet genoeg is verliest Michele Alboreto gedurende zijn pitstop nog een wiel waardoor er twee Ferrari en twee Lotus monteurs naar het ziekenhuis moeten worden overgebracht. De race wordt uiteindelijk gewonnen door Michael Schumacher.

Na de race wordt bekend dat Ayrton Senna het ongeval niet heeft overleefd, een stuk wielophanging heeft zijn helm doorboord waardoor de Braziliaan opslag dood was. In de cockpit van de Williams van Senna werd een Oostenrijkse vlag gevonden waarmee hij aan het einde van de race hulde had willen brengen aan Roland Ratzenberger.

Na het weekend op Imola wordt onmiddellijk de Grand Prix Drivers’ Association opgericht om de belangen en veiligheid van de coureurs de behartigen. Ook worden de regels voor de auto’s en de circuits flink aangepast.

Dan is daar nog de titelstrijd die gaat tussen Michael Schumacher in zijn Benetton en Damon Hill in de Williams. Schumacher is gedurende het seizoen twee keer gediskwalificeerd en heeft ook een schorsing van twee races uit gezeten. Hierdoor beginnen beide heren met slechts één punt verschil in het voordeel van Schumacher aan de laatste Grand Prix. Een Grand Prix waar nog veel over gesproken zal worden! Schumacher schiet tijdens de Grand Prix van Australië van de baan maar weet nog voor Hill terug de baan op te komen. De volgende bocht stuurt Schumacher in maar zit Hill al (deels) naast hem. Schumacher schiet rechtdoor de banden in wat voor hem het einde van de race betekend. Damon Hill weet de pitstraat nog te bereiken, als Hill zijn weg nog weet te vervolgen maar wordt hij de nieuwe wereldkampioen. Na enkele minuten wordt echter duidelijk dat Hill zijn weg niet kan vervolgen wat Michael Schumacher de nieuwe wereldkampioen maakt. De actie op het circuit van Adelaide zal nog veel besproken worden maar Schumacher krijgt gelijk, hij kon niks aan de aanrijding tussen hem en Hill doen.

Jaaroverzicht 1994 RTL-5 from Pascal Cremers on Vimeo.

Reacties